A felhőtechnológiák adoptációja épp olyan fontos egy vállalat életében, mint maga a bevezetés. Ugyanakkor a megfelelő erőforrások és kompetenciák hiányában általában jóval kevesebb figyelmet kap. Bátorfi Zsolt, Chief Cloud Adoption Advisor elmondja, milyen gyakorlati jelentőséggel bír a felhőadoptáció, és a felhőszolgáltatások következő generációjára is kitér.
Mit jelent a felhőtechnológiák adoptációja?
A felhőalapú számítástechnika egyértelműen az életünk részévé vált. A technológiai változások gyors üteme és a megoldások bőséges kínálata azonban megköveteli bizonyos kompetenciák meglétét, amelyek eddig nem léteztek, elsajátításuk pedig időigényes. A változásokat nemcsak követni kell, hanem meg is kell érteni ezeket, és adaptálódni hozzájuk, ami komoly kihívás. Tudásra, tudástranszferre, stratégiai megértettségre, jövőképre, a belső kompetenciák átgondolására és egyfajta új, „cloud native” szemléletre van szükség. Másrészről nem hagyhatjuk figyelmen kívül a humán aspektust, az egyensúly megtalálását emberi és technológiai oldal között. Fontos megérteni, hogy a felhőtechnológiát hogyan fogadják be az emberek. Több célcsoportot kell egyidejűleg megszólítanunk és támogatnunk a technológiai adoptációban, a vezetőktől kezdve az informatikusokon át a felhasználókig.
Szoftvergyártónál dolgoztál, majd ügyféloldalon is megfordultál. Mi vezetett a Softline-hoz?
Több mint 20 éve vagyok a szoftveriparban, és mindig keresem azokat a lehetőségeket, ahol új tapasztalatokkal gazdagodhatok. Szoftvergyártói oldalon kezdtem, majd a telekommunikációs szektorban helyezkedtem el, ahol gyakorlati alkalmazás közben figyelhettem meg a termékeket. A képzeletbeli háromszögből már csak egy pont hiányzott, mégpedig a partneri oldal, ez vonzott a Softline-hoz. Számomra ez a három szerepkör és az innen nyert tapasztalat jelenti a teljes körű szakmai rálátást.
Hol tartanak most a cégek a felhőszolgátatások használatában?
A produktivitást segítő szolgáltatások, például a Microsoft Teams vagy a OneDrive az életünk részeivé váltak. Az idáig vezető folyamat azonban sok vállalat életében nem ment teljesen zökkenőmentesen, hiszen a pandémia miatt ezeket a megoldásokat rohamtempóban kellett bevezetni, háttérbe szorítva a tudatos tervezés és felkészülés szempontjait. Emiatt egyre fontosabbá válik a korábban meghozott döntések felülvizsgálata, beleértve a meglévő előfizetésekben rejlő lehetőségek kiaknázását. Már nemcsak az alapvető együttműködést és kommunikációt segítő funkciókra van igény, hanem olyan kiterjesztett megoldásokra is, mint például a low-code, no-code alkalmazásfejlesztés, ami remekül használható automatizációra, digitalizációs törekvések támogatására vagy elöregedett földi rendszerek kiváltására. Ezek a lehetőségek már a kezünkben vannak, azonban ahhoz, hogy maximalizálhassuk az előnyöket, átfogó szemléletre és széles körű tapasztalatra van szükség.
Milyen kihívások elé állította a felhőadaptáció a vállalatokat?
Az elmúlt időszakban elsősorban a gyorsaságon volt a hangsúly, gyors döntéshozatalt még gyorsabb bevezetés követett, és ez óhatatlanul együtt járt más szempontok, például a biztonság hátra sorolásával. Szintén jellemző helyzet, hogy többféle szolgáltatás keveredik vállalaton belül, és felhasználói, munkavállalói oldalon átláthatatlan, önszerveződő káosz alakul ki, ami kontraproduktív. Ilyenkor rendet kell teremteni, le kell tisztázni a célokat, és azokhoz rendelni a legmegfelelőbb eszközöket. A felhő használatának módja, rendszeressége és formája vállalatonként eltérő lehet. Ha nem vagyunk tisztában az igényeinkkel és lehetőségeinkkel, akkor könnyen megeshet, hogy túl- vagy éppen alulfogyasztjuk a felhőszolgáltatást. Emellett nagy nehézséget okozhat, ha korábbi rendszert kell áthúzni a felhőbe. A dolgok egyszerű átmozgatása nem mindig oldja meg a problémákat, van, hogy újra kell architektálni, sok esetben újra kell fejleszteni szoftvereket. Nemcsak átviszünk rendszereket a felhőbe, hanem áttérünk a felhő alapú megoldásokra. A két szemlélet közti különbség már egészen rövid távon megmutatkozik.
Hogyan segíthet ebben a Softline?
A nemzetközi jelenlétnek köszönhetően a Softline az informatikai szolgáltatások minden területén rendelkezik bevonható tudással. Külső partnerként olyan kompetenciák birtokában vagyunk, amelyeket sokszor nem lehet vállalaton belül megszerezni. A legmegfelelőbb megoldás sokféle tudás koncentrálását igényli, ilyenkor szükségessé válik egy szolgáltató bevonása, aki képes felismerni a hasonló jelenségeket, illetve felmutatni korábbi eseteket és tanulságokat. Nem utolsósorban pedig egy partner olyan mélységű és intenzitású kapcsolatot tud kiépíteni a szoftvergyártókkal, amit vállalati oldalon nehéz megszerezni. Ezek az előnyök egyben kihasználhatók egy külső szolgáltató segítségével.
Hogy látod a felhő jövőjét?
A mesterséges intelligencia (AI), az adattudomány és a gépi tanulás a felhőszolgáltatásokban is főszerepet kap. A szoftverek öntanulóak és adatvezéreltek lesznek, az AI pedig a szoftverek működése mellett azok létrehozásában is segítségünkre lesz. A felhőtechnológiák képesek lesznek arra, hogy teljeskörűen kiaknázzák az összegyűlt adatot, majd ezek alapján alakítsák viselkedésüket. Ennek nyomai már most is felfedezhetőek. Ezen technológiák komplexitása és fejlődési üteme pedig tovább hangsúlyozza az adoptáció fontosságát.